tisdag 31 december 2013

Gott nytt 2014

2013 är strax till ända. Jag vill önska dig ett gott slut och ett gott nytt år!

Under 2013 har jag ännu mer kommit att uppskatta och vara tacksam över hälsa, min familj, släkt och goda vänner samt självförsörjningen. Ett beslut som har kommit att påverka hela mitt liv var att jag valde att bli lärare och jag är otroligt tacksam över min utbildning, men också över att få undervisa. Det måste väl vara det roligaste yrke som finns, även om det ibland kan vara arbetsamt och stressigt, men alla jobb har ju sina arbetstoppar.

Jag har drivit mitt företag i tre och ett halvt år. Under hösten hade jag väldigt många uppdrag på olika skolor runtom i Sverige. Ju mer tid du ägnar åt försäljning, desto fler uppdrag får du om ett halvår eller ett år. Intensiteten i företaget är möjlig eftersom min make drar ett stort lass här i hemmet. Det är så kul att möta många människor och att få berätta om det jag har brunnit för sedan tonåren då vårt Vi Unga-distrikt hade samverkan med SIV, Statens Invandrarverk i Flen och arrangerade läger som vi även välkomnade flyktingar till. Nog hade vi roligt tillsammans utan att kommunicera på samma språk, men nog insåg jag att språket var viktigt för att känna tillhörighet och att förstå varandra.

Min son har lärt sig att läsa under hösten, även om mycket återstår. Tack vare att skolan uppmanar oss föräldrar att låta barnen läsa högt för oss femton minuter om dagen kan läsningen automatiseras, läshastigheten tränas och ordförrådet öka. Läxor är inte, som vänstern säger, onödiga och orättvisa, utan viktiga för barnens möjlighet att tillägna sig utbildningen. Det är självklart att inte eleverna enbart i skolan hinner träna på läsning, multiplikationstabeller eller att föra resonemang så mycket som behövs med alla de långa loven och relativt korta skoldagar som de har.

Resor som vi gjorde under 2013 var till London för sonen och mig. Ballongfärden över Stockholm en vacker septemberafton var också en minnesvärd resa. En fin fyrtioårspresent som gav utdelning ett år efter födelsedagen. Sommarsemestern gjorde vi inrikes med Göteborg, Varberg, Ullared, Kristianstad och Kolmården på resschemat. Vilken härlig sommar vi hade! Mången bok blev utläst på stranden. Årets läsupplevelse var "Hjärtblad" av Aino Trosell. Att finna igenkänning i det jordnära, praktiska är min melodi.

Jag blev tyvärr utsatt för en epost-kapning i höstas, något som gav mig mitt första gråa hårstrå. Det hade inte hänt om jag hade klickat på några knappar i onödan, men så lusigt att ta över min mejlbox och mina företagskontakter! Den otäcka känslan att vara brottsoffer önskar jag inte någon, men jag är så tacksam över dem som hörde av sig med information och hjälp.

Under våren fick jag och Centerpartiets Brommanätverk möjlighet att arrangera en välbesökt återvinningskonferens där blanda andra Lena Ek gästade oss. Ett tjugotal brommabor och lika många från Centerpartiet deltog med frågor och tankar. På världsmiljödagen i juni uppvaktade jag FTI AB om diverse förslag som skulle kunna underlätta återvinningen i Bromma. Jag är glad över att man äntligen låtit asfaltera igen den stora grop som fanns vid återvinningsstationen vid Kvarnbacksvägen. Det kan låta som en småsak, men den var alltid vattenfylld och gav vardagsgnissel. Jag hoppas på fler återvinningsstationer i Bromma och att hemhämtning av förpackningar och tidningar kan möjliggöras. Under året motionerade jag också om pantsystem för lågenergilampor och om att göra Ålstensskogen till naturreservat.

Vad gäller arbetet i stadsdelsnämnden så rullar det på. Jag försöker driva de lokala stadsmiljöfrågorna. Något Alliansen tillförde till den lokala verksamhetsplanen är att börja mäta förskolebarnens upplevelse av måltiderna. Detta var mitt initiativ. Det ska bli spännande att följa den utvecklingen dvs vilka metoder som används och hur resultaten blir och följs upp. Får jag möjlighet att besvara remisser om byggnationer skriver jag gärna om att vi bör bygga högre och nära tunnelbanan. Riksintresset har tyvärr alltför mycket makt över Brommas stadsdelsområden.

I november hade Stockholmscentern nomineringsstämma och jag fick förtroendet att stå på plats 19 på riksdagslistan. Jag ska bedriva en kampanj för att kryssa mig in i riksdagen. Den ska inte riskera varken min hälsa, jobb eller familj, utan vara hållbar, långsiktig och trovärdig. Det finns plats för den som vill jobba i smått eller stort för grön frihet, företags frihet och individens frihet. Oavsett om du är praktiskt lagd eller vill ge politiska förslag är Du varmt välkommen att anmäla dig till helen.tornqvist@centerpartiet.se Jag behöver personer som verkar digitalt och rent fysiskt. Vi drar igång i januari!

Då jag läser Fredrik Reinfeldts debattartikel på Brännpunkt blir jag ännu mer övertygad om att vi måste kampanja för ännu fyra år med Alliansen så att det blir möjligt för fler att växa, försörja sig och frigöra sig från beroende och utanförskap. Det börjar i skolan, fortsätter in på första arbetsplatsen och vidare i utvecklingen. Med ett starkt Centerpartiet kan vi få fler starka, växande företag som skapar fler jobb och alltså fler i självförsörjning, men också en giftfri vardag, ett mer miljövänligt Sverige med fler bostäder i Stockholm.

Tack för 2013 och jag hoppas att du, liksom jag, ser framemot 2014 med tillförsikt!

Etiketter: , , , , , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter