torsdag 13 februari 2014

Federley för öppenhet, integritet och djurskydd

Igår var jag och många med mig på Fredrick Federleys EU-valskickoff. Hans tre frågor är integritet, öppenhet och gemensamt djurskydd. Federley menar att just nu förs rädslans politik i Europa. Då behövs det en stark röst som kan säga ifrån när myndigheter vill lägga tassarna på din och min integritet och när romer jagas i såväl Europa som i Sverige. Federley är den rösten, läs nu senast i Aftonbladet: Jag vill se en ökad rörlighet i Europa

Jag gillar verkligen Federleys tal om tilliten mellan människor. När misstänkliggörandet tar överhanden är vi illa ute. Då har det sociala kapitalet runnit ut i sanden och vi har svårt att samarbeta i vardagen. Rörligheten är betydelsefull för fri företagsamhet.

Resonemanget om ett europagemensamt djurskydd är lätt att förstå. Om de svenska producenterna ska agera på samma marknad som övriga EU-länder behöver djurskyddet vara lika starkt i alla länders lagstiftningar.

Det var ett inspirerande tal och trevliga människor; både nya och gamla bekantskaper.

Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter