fredag 18 juli 2008

Flerspråkighet är en fördel i framtiden

Botkyrka kommun satsar på tvåspråkig undervisning. I USA gjorde Thomas&Collier i slutet av 90-talet omfattande studier om undervisning av elever med engelska som andraspråk. Sämst gick det för de elever som undervisades hela tiden på engelska och ibland togs ut för stöd på engelska (dvs där man enbart skulle assimileras och inte alls utvecklade modersmålet). Näst bäst gick det för modellen enligt Botkyrka dvs där en grupp spansktalande barn undervisades på spanska halva dagen, på engelska halva dagen. Bäst lyckades de elever som gick i klasser där hälften av klassen bestod av elever med engelska som modersmål och hälften med spanska som modersmål. Alla elever i den klassen undervisades dagligen i ämnena på båda språken. Föräldrarna till barnen med engelska som modersmål hade insett att det var en fördel med flerspråkighet, så de lät barnen lära sig ett nytt språk, vilket ledde till att barnen med engelska som andraspråk kände att deras modersmål fick status och var erkänt. Då nådde de skolframgång. Programmet var berikande för båda grupper. Man hade ett resurstänkande och såg en finess i den sociala interaktionen mellan eleverna. Med skolorganisationen i Stockholm där valfriheten och konkurrensen råder är det möjligt för rektorerna att starta sådana initiativ. Globaliseringen är här för att stanna. Då krävs språkkunskaper och flerspråkighet blir en fördel. Det inser stockholmsföräldrarna.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter