lördag 6 september 2008

C fångade drömmar i Tensta

Såhär roligt hade Elisabeth från CUF och vår ombudsman Ingrid Lundqvist under pärlpysslet på Tensta marknad i förmiddags. Ingrids idé var strålande - en barnmagnet. Då fick vi föräldrarna på köpet och kunde fråga dem om vilka drömmar de har för Tensta och Stockholm. Drömmarna satte vi upp i en stor drömfångare; en idé jag fick under valet 2006, men inte hann förverkliga. Många skrev själva, men ibland fick vi anteckna. Mycket handlade om jobben eller stadsmiljön, men även om trygghet och ungdomsaktiviteter. Vi samlar alla drömmar i drömboken som ska ligga till grund för ett företags- och integrationspolitiskt program. Vi var ett härligt gäng med Bertil, Sigrid, Stephan, Elisabeth, Ingrid, Mats och jag. Och precis innan jag skulle gå kom hon: Tjejen jag hade letat efter hela dagen. Hon har en dröm om miljön och brinner för jämlikhet, alla människors lika rätt och värde. Under de fem minuter vi pratade lärde jag mig mycket om hederskultur. Att om en pappa säger nej till en framtidsdröm beror det på att han är rädd om sin dotter. Om maken säger nej till ett politiskt engagemang handlar det om rädsla. Och med hennes ord med mig hem känner jag att jag vill kämpa för flickornas frihet, för alla människors lika rätt och värde. Jag hoppas att du hör av dig för medlemskap och vidare engagemang!


Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter