torsdag 16 april 2009

Allas lika värde vid altaret

Remissvar lämnas in om könsneutrala äktenskap, skriver DN idag. Av analysen skapar beslutet om könsneutrala äktenskap en spricka i kyrkan. Jo, men visst. Det förstår man ju. Det finns ju de som inte anser att alla människor har lika rätt och värde. De som betonar den teologiska tolkningen av ordet äktenskap. De bokstavstroende som betonar att det uttryckligen står "man" och "kvinna" i bibeln. De som gärna vill ha det som det alltid varit och kanske inte tycker att kvinnor borde vara präster, för att teologin inte tillåter det.

Jag är inte teolog, men jag tillhör ett politiskt parti, som förhoppningsvis för sista gången kandiderar till kyrkovalet. Och Centerpartiet är för alla människors lika rätt och värde. Det är självklart att alla ska få ingå äktenskap. Ty även inför Gud är vi alla lika. Oavsett om du är bi-, hetero-, trans- eller homosexuell ska du få ingå äktenskap i kyrkorummet. Min personliga uppfattning är att ingen präst ska kunna neka att viga samkönade. För att Svenska Kyrkan tydligt ska ta ställning för att man som organisation och därmed ens anställda ska visa i ord och handling att alla medlemmar har lika rätt och värde. Kyrkomötet fattar beslut i oktober.

Däremot måste det vara brudparets rätt att välja vigselförrättare. Och inte väljer man då den tjurigaste, gnetigaste, mest trångsynta prästen, utan den som är öppen och varm. Varför ska vi vara så rädda för att trampa kyrkoherdar och biskopar på tårna? Är det underlägsenheten gentemot de lärda eller gudsfruktan á la 1800-talspredikningar som skrämmer oss? Är det någon form av dumrespekt för den mystiska boken Bibeln. Eller är det helt enkelt vår gamla hederskultur som blommar upp? Att vi vill ha kontroll över vår familj, vilka barnen umgås med, vår sexualitet. Att vi är alldeles för rädda om vårt eget rykte. Tänk om de tror att mina barn...eller att jag....Tänk om ingen håller med... Tänk om de tror... I den här frågan måste kyrkomötet ta sin politiska roll på allvar genom att fatta ett människovärdigt beslut. Leif skriver lite kritiskt om DN-artikeln. Jag har skrivit förut och dessförinnan.

Etiketter: , , , ,

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

om det handlar om "att alla människor har lika rätt och värde" så undrar jag varför du endast tar upp homo och hetro par...finns det inte långt fler människor och relationer än så? är vi andra mindre värda?

Om gruppen "alla människor" är homo och hetro par....så gör du en långt grövre diskriminering, att diskriminera människor från gruppen "alla människor" är långt värre än att vara diskriminerad från äktenskapet.

fredag 17 april 2009 kl. 14:16:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Nineve! Självklart finns det långt fler MÄNNISKOR och säkerligen också fler typer av relationer än just homo-, bi-, trans- och heteropersoner som jag nämner i mitt inlägg. Vilka fler anser du bör ha rätten till könsneutrala äktenskap? Trevlig afton, önskar Helen.

fredag 17 april 2009 kl. 18:51:00 CEST  
Anonymous Anonym said...

Då du anser att det är en fråga om allas lika värde så undrar jag varför du anser att bara homo och hetro par ska kunna ingå äktenskap.

Jag anser inte att äktenskap är ett mått på människovärde.

lördag 18 april 2009 kl. 15:56:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Nej, men att bara heterosexuella personer ska kunna ingå äktenskap är ju inte en okej signal, rent människovärdemässigt.

lördag 18 april 2009 kl. 16:23:00 CEST  
Anonymous Anonym said...

Om det handlar om människovärde varför skulle det vara ok att inskränka människovärdet till homo o hetro par?.....tycker det är långt värre att diskriminera från gruppen "människor" än från "äktenskap"

lördag 18 april 2009 kl. 18:33:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Ninve. Jag förstår inte vad du menar. Kan du utveckla hur du tycker att den könsneutrala äktenskapslagen ska se ut? Vilken grupp människor menar du ytterligare borde ha rätt att vigas i kyrkan? För det är just äktenskapet jag talar om.

lördag 18 april 2009 kl. 19:04:00 CEST  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

söndag 19 april 2009 kl. 18:19:00 CEST  
Anonymous Anonym said...

Det är du som gör det till en fråga om alla människors lika värde, då är det gravt allvarligt att du vill ha begränsningar för vilka som kan ingå äktenksap, eller ens ställer frågan om "vilka det skulle gälla". ÄR det er syn på människovärdet i C, att det är något som kan diskuteras vilka det ska gälla och inte?

Vad gäller vilka som ska kunna ingå äktenskap i kyrkan så kan vi inte ändra på Jesus definition av äktenskapet i evangelierna, bekännelseskrifterna kan i svk inte ändras av beslut i kyrkomötet.......och även om den inte inkluderade mig så sa den inte att jag var mindre värd för det.

söndag 19 april 2009 kl. 18:24:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter