Läsning är inte bara lärarnas ansvar
Dilsa Demirbag-Steen som är initiativtagare till Berättarministeriet skrev igår en viktig debattartikel i Dagens Industri: Näringslivet måste också hjälpa lärarna. Den handlar om att inte enbart lärarna kan jobba med att motverka den negativa trenden med allt lägre läsförståelse bland Sveriges elever. Givetvis ska skolan göra sitt och alla förstaklassare få rättigheten att lära sig läsa i första klass. Kunskap inhämtas ofta genom att läsa. Kunskap ger egenmakt, som i sin tur ger självständighet och frihet, något som jag unnar varje individ.
Jag har nämnt det tidigare, vad gäller hur staden skulle kunna jobba med läsfrämjande aktiviteter integrerat i den verksamhet som man redan bedriver. Här följer några av mina tankar kring detta:
Jag vill föreslå en aktionsplan som kan stödja lärarnas och bibliotekariernas uppdrag, men också de statliga läsfrämjande åtgärderna.
Jag har nämnt det tidigare, vad gäller hur staden skulle kunna jobba med läsfrämjande aktiviteter integrerat i den verksamhet som man redan bedriver. Här följer några av mina tankar kring detta:
Jag vill föreslå en aktionsplan som kan stödja lärarnas och bibliotekariernas uppdrag, men också de statliga läsfrämjande åtgärderna.
I ett digitalt samhälle kan man ställa sig frågan huruvida
läsning av just en bok är en nödvändig kompetens för framtiden. Vi kan ju se
att medier som grottmålningar, runstenar och griffeltavlor tillhör kulturarvet,
medan e-boken och andra digitala medier stakar ut framtiden. Vi kan inte låta läsdebatten
stanna vid vilket medium som eleverna ska använda. Frågan handlar om hur vi gör
litteratur - i såväl bokform som e-format - tillgänglig och lockande för att
våra unga ska kunna träna sin läsförmåga för att bygga upp en läsförståelse som
är hållbar för livet.
Att kunna läsa handlar inte bara om att nå kunskapskraven i
de olika skolformerna, utan om att behärska läsning som fenomen och som
strategi för att söka, bearbeta och tillägna sig information. Yrkesverksamma
använder läsning varje dag, oavsett om det är i en bilverkstad där man läser
avancerade tekniska instruktioner på svenska och engelska, eller i förskolan där
du dokumenterar barns utveckling, skriver veckobrev och läser information från
huvudmannen. Dokumentationskraven är också högre idag på tex anställda inom äldrevården, än vad de var för några decennier sedan. Skönlitteraturen ger oss empati, förståelse för människor med
andra behov och från andra kulturer, samt ger en utvecklad fantasi som behövs
när vi ska vara kreativa.
Redan i årskurs 4 är texterna svårare att ta till sig för
den som inte har fått upp en läshastighet eller har ett ordförråd som behöver
berikas. Därför är förskoletiden och de första årskurserna av stor betydelse
för elevens framtida läsförmåga. I att ge barnen ett rikt ordförråd är föräldrarna
ett viktigt komplement till skolan. Högläsning för barnen spelar stor roll. Men
att få upp flyt i läsningen kräver övning i form av en massa timmar som barnen
läser högt och sedan tyst. Stadens sommarsatsning på läsning som Centerpartiet
har varit pådrivande i är ett steg i rätt riktning att få resurssvaga barn att
läsa mer på sommarlovet (se min artikel hos Skolvärlden 22 feb 2013).
Jag tycker att Stockholms stad borde ta fram en aktionsplan för barns läsning.
Givetvis måste planen bygga på vilka läsfrämjande insatser som ger effekt, men
några förslag skulle kunna vara:
·
Förskolebarn får varsitt exemplar av en bok vid
deras första biblioteksbesök med föräldern, precis som föräldrar till nyfödda
får en rekommendation av BVC att gå till biblioteket och då erhåller en bok.
·
Bostadsbolagen kan i samverkan med
stadsdelsnämnderna arrangera högläsning i stadens parker på helger och under
sommarhalvåret. Så arbetar några byggbolag i Solna i Mulle Meck-parken. Med en
kort utbildning av högläsningsproffs kan det vara ett prima första sommarjobb.
·
Bibliotekarier eller läsombud kan besöka badstränder
med boklådor och boktips för att locka till läsning och ha böcker tillgängliga.
·
Biblioteken kan samverka med
idrottsföreningarna. Att i anslutning till träningspasset kunna låna en bok som
tränaren tipsar om kan vara en möjlighet för många flickor och pojkar som
saknar läsande förebilder i hemmen. Idrottsföreningarna brukar ofta poängtera
vikten av en god skolutbildning för sina spelare. Nu skulle de kunna gå från
ord till handling.
·
Studieförbund och ungdomsföreningar kan få söka
bidrag om läsfrämjande åtgärder som möter lässvaga målgrupper.
·
Upplåt små bokshoppar i T-banehallar. Där kan
folk i en bokhylla lämna in gamla böcker som andra antingen får eller kan byta
till sig. Stockholmsvärdar kan titta till bokshoppen.
·
Information till stockholmarna om vårdnadshavarens
viktiga roll för barnets lästräning. Oavsett om man läser på barnets modersmål
eller på svenska är läsningen det viktiga. Och oavsett föräldrars bakgrund
eller utbildningsnivå är just förälderns engagemang i barnens skolgång och
läsning av positiv betydelse.
·
Informera alla sfi-studerande om vikten av att
prata med och läsa för barnen på sitt modersmål, samt att det är fullt möjligt
att lyssna till barnens läsning på svenska även fast man själv fortfarande
jobbar med språket. Ge alla sfi-studerande vårdnadshavare en barnbok på deras
modersmål.
·
Hitta sponsring för och involvera civilsamhället
i de föreslagna läsfrämjande åtgärderna.
Läsning är inte bara något för biblioteken och i skolan, utan
kan stödjas av flera samhällsaktörer. Läsning är inte heller en elitistisk
företeelse förunnad några få, utan en livsnödvändig kompetens som krävs för att
skapa sig ett självständigt liv.
När skolan stöttat barnen i att knäcka läskoden handlar
läsning om att föräldrar uppmuntrar sina barn att läsa mycket och ofta så att
de får upp läshastigheten. De flesta vårdnadshavare följer sina barn till och
från simskola, idrottsträningar och matcher. På samma sätt är det viktigt att
lägga ned mycket tid på barnens läsning, framför allt under de tidigaste åren.
Med en aktionsplan där fler involveras kan flera möta upp och stärka barnens
och föräldrarnas engagemang i läsningen.
Etiketter: berättarministeriet, civilsamhället, individens frihet, lärare, läsförståelse, läsning
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Hem