fredag 12 september 2008

FRA inte enda integritetshotet

På måndag ska folk demonstrera mot FRA-lagen. Jag är inte där. Detta är en intellektuell debatt och ska så förbli. Det är bara så den kan vinnas. Jag hoppas innerligt att regeringen inser att man måste frysa ner lagen för att genomföra en parlamentarisk utredning. Detta är en integritetsfråga av högsta grad. Och sjuttiotalisterna är bekymrade över dagliga integritetskränkningar. En mamma i lekparken är inte med i Facebook mot bakgrund av att information lagras. En pappa på bussen och jag oroar oss över övervakningskameran som stirrar oss i vitögat. Vem tittar på oss nu? Hur lagras informationen? Finns det en integritetskonsekvensanalys? Med det här styret är det möjligen okej med övervakning, men vad händer om... Det är orosmoln från vardagen. Och FRA-lagen är droppen som fått bägaren att rinna över. Töm skålen och täck bara bottnen, det räcker. Jag har skrivit om FRA och ideologin, här, Tolgfors, ur HBT-perspektiv, som kollektiv bestraffning, om FRA & härskarteknikerna, sovjetiska FRA-lagen, sekretessen, riksdagsgruppens insikt, som sorteringsmaskin, FRA-seminariet 29 aug, här, Maud förstår, en nypa mod. Andra har skrivit om FRA, integritet och integritet. Per A.

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Scaber Nestor said...

Varför skulle en intellektuell debatt diskvalificera demonstrationerna?

Och demonstrationerna (S-holm, Gbg, Malmö) är på tisdag.

lördag 13 september 2008 kl. 00:12:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Med respekt för initiativet till demonstrationerna, scaber. Jag tror tyvärr att de kan bli för "vänstriga" och därmed riskerar att motverka sitt syfte i regeringens ögon. Men förhoppningsvis har jag fel. Och tack för rättelsen!

lördag 13 september 2008 kl. 22:12:00 CEST  
Blogger Leo said...

. Jag tror tyvärr att de kan bli för "vänstriga" och därmed riskerar att motverka sitt syfte i regeringens ögon.

Samtliga ungdomsförbund, och representanter för både Centerpartiet och Folkpartiet kommer att deltaga i demonstrationerna mot FRA-lagen på tisdag.

Det här är en fråga om demokrati, inte partipolitik!

söndag 14 september 2008 kl. 01:10:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Demonstrationsrätten är ju en viktig del av yttrandefriheten. Jag är väl medveten om att demonstrationen är tvärpolitisk. Jag hoppas att den kan hållas sansad, så att den inte slår tillbaka på FRA-debatten. Lycka till!

söndag 14 september 2008 kl. 22:02:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter